Week 7/8/9: De laatste!

Laatste verslag alweer! Morgen gaan we weer terug naar huis. Het is zoals altijd weer veel te snel gegaan… Gelukkig hebben we echt 2 hele toffe weken achter de rug met een prima afsluiter dit weekend!

Na mn laatste verslag zijn we eerst in natuurparken Banff en Jasper geweest. Dit zijn verreweg de bekendste natuurparken hier en staan alom bekend als de mooiste natuur in Canada.

Hier bleek geen woord van gelogen want het was echt belachelijk mooi hier. Er zijn tientallen meren, bergen, en canyons om te bekijken of bij te hiken. En de autoritten naar deze plekken zijn bijna net zo prachtig als de plekken die je gaat bezoeken.

In Banff zijn we onder andere naar ‘Lake Louise’ en ‘Lake Moraine’ geweest. Deze 2 meren zijn immens populair (veel toeristen, waarvan 90% Aziatisch) doordat ze echt bizar blauw zijn door de mineralen in het smeltwater.
Deze blauwe kleur steekt mooi af tegen de bergen en bossen om het meer heen. Het is op de foto’s al mooi maar geloof me in het echt is het vele malen indrukwekkender.

De rest van de dagen hier zijn we met een gondel naar de top van een berg geweest, uit geweest met wat Duitse dames, een waterval bezocht, naar een warmwaterbad geweest en populaire routes gereden waar je eventueel nog wat herten, elanden of beren kunt spotten. Helaas hadden we dat geluk niet.

Veel maakte dat niet uit want de ritten zijn echt prachtig nu het herfst aan het worden is. De mix van gele, rode en groene bomen maken het geheel nog mooier dan in de zomer.

Vervolgens zijn we naar Jasper gereden over de bekende ‘Icefield Parkway’. Je rijdt langs ruige bergen en blauwe meren en onderweg zijn er genoeg plekken om te stoppen voor foto’s of een korte hike. Zo zijn we gestopt bij een canyon van 50 meter diep met ruig kolkend water en hebben we zelfs op een gletsjer gelopen! De gletsjer is de bekendste plek langs de route (vandaar de naam) en je kunt hier (te dure) excursies doen met een bus die je tot halverwege de gletsjer rijdt zodat je wat kunt rondlopen.

Wij kwamen er echter achter dat je ook gewoon voor niets zelf de gletsjer op kunt lopen vanaf de bodem. Het is uiteraard op eigen risico en wordt afgeraden omdat er verborgen kloven in het ijs kunnen zitten maar met een beetje voorzichtigheid zijn we tot halverwege gelopen zonder problemen. Was heel bizar om ineens op een zee van ijs te staan!

In Jasper waren we wat noordelijker en dat merkte we aan het weer. Er lagen hier nog sneeuwresten van de week ervoor en het was overdag 0-5 graden. Met een zonnetje was dit echter prima te doen, zeker als je beweegt. En de sneeuw maakt alles nog net een tandje magischer.

Hier hebben we ook de prachtige lokale hoogtepunten bezocht (‘Maligne Lake’ en ‘Maligne Canyon’). Het tofste was echter toen we ons hadden op gegeven als vrijwilliger om een de hike route op een berg op te knappen. Dit leverde ons sowieso een gratis ritje naar de berg op met een gondel (normaal 50 dollar) maar het was echt heel gezellig om met een groep aan de slag te zijn.

Wij hadden als taak om de stenen cirkel op de top te fatsoeneren. Deze cirkel is een soort zachte afbakening die aangeeft dat je niet veel verder moet gaan. Boven op de top was het goed koud en er lag nog sneeuw en aan het einde werden we zelfs getroffen door een sneeuwstorm!

We hebben veel geleerd van de mensen van de organisatie en het was tof om te horen/zien hoe al de wandelroutes die je loopt dus worden onderhouden. Extra bonus is dat we met ons groepje de lokale krant gehaald hebben!

We hebben Jasper 1 dag eerder verlaten omdat het weer slecht bleeg. En de hoeveelheid Aziatische snurkers die elke nacht in onze kamer lagen hielpen ook niet mee.

Na Jasper zijn we weer omlaag gereden naar Banff om daar dan maar nog 2 nachtjes te blijven. Geen straf uiteraard!

We hebben een hele toffe hike van 20 km naar de top van een berg gedaan (van 1500m naar 2500 meter). Met stukken waar je door sneeuw liep tot aan je schenen! Op de top waren 3 meertjes waar je langs kon lopen en een prachtig uitzicht over de vallei en de omringende bergen. Hier hebben we zitten genieten met de fles whisky die we hadden meegenomen (met een beetje sneeuw van de top erin om het af te maken).

Na de 2e keer Banff moesten we langzaamaan weer een beetje richting Vancouver gaan (900 km). Onderweg hebben we nog 2 nachten gespendeerd bij een hostel dat 4 oude treincoupés in de tuin had staan. In elke konden 8 mensen slapen en ze waren voorzien van een keukentje, wc en verwarming. Heel tof!

In deze omgeving hebben we nog de kano van het hostel gepakt en zijn we naar Wells Gray National Park gereden waar we een hele bizarre waterval van 140 meter hebben gezien. Verreweg de grootste die ik ooit heb gezien. Foto’s doen het echt geen eer aan.

Ook waren we hier bij een rivier waar ieder jaar zalmen eitjes komen leggen. Tientallen grote, felrode zalmen op enkele vierkante meter die ‘stilhangen’ in het water. Heel tof om te zien. Bizar feitje is deze zalmen zelf in deze rivier geboren zijn en soms tot zelfs op de meter terugkomen naar hun geboorteplaats om eitje te leggen (na 4 jaar in zee te zijn geweest).

‘s Avonds bij het hostel konden we lekker fikkie stoken en hebben we zelfs nog wat noorderlicht gezien (helaas niet heel fel).

Afgelopen vrijdag hebben we eerst Huw opgepikt in Vancouver (de Australiër waar ik eerder ook al mee had gehangen in Vancouver en bij had kunnen slapen) en zijn we naar Squamish gereden.

Squamish is een populaire plek vlak bij Vancouver, Er komen vooral veel klimmers door de ‘Chief’; een iconische lokale berg een berg met hele vlakke wanden. Hij is heel indrukwekkend! Wij zijn zelf naar de top gelopen gisteren (eigenlijk gewoon 600 meter traplopen, pfff!)

Daar in Squamish sliepen we in echt een supergezellig hostel. Een leuke vaste club medewerkers, mooie vrouwen en een hele goede sfeer.

Zo zijn we de eerste avond direct uitgegaan met een groep uit het hostel en hebben we echt een wereldavond gehad. Eerst hebben we lekker zitten drinken en ouwehoeren in het hostel en toen zijn we doorgegaan naar een lokale tent die een karaoke-avond had om vervolgens in een of andere vage club te belanden waar ik me schandalig weinig van kan herinneren. Het enige wat ik weet is dat ik mooie foto’s op m’n telefoon had de volgende dag en dat het bere gezellig was geweest.

Ook heel leuk was het Thanksgiving diner gisteren. Schijnbaar vieren ze dat ook in Canada. De gebraden kalkoenen werden geregeld door het hostel en verder maakte iedereen wat lekkers. Was weer een zeer geslaagde avond met heerlijk eten en drankspelletjes om het af te sluiten.

Prima hostel om de reis af te sluiten.

We hebben vandaag onze huurauto ingeleverd en zijn nu momenteel weer bij Huw in huis waar we vanavond nog een Thanksgiving diner doen met zijn huisgenoten, wordt vast gezellig!

De laatste 3 weken met Hugo zijn de slagroom op de taart gebleken met prachtig weer, mooie natuur en heel veel gezelligheid.

Morgen om 15:30 ofzo het vliegtuig naar het platte Nederland. Beetje verdrietig ben ik wel want alle prachtige bergen, bossen, hostels en mensen ga ik zeker missen. Wederom weer de tijd van m’n leven gehad!

Marja

Dat ziet er allemaal weer heel indrukwekkend uit. Geniet nog even van jullie laatste dag en goede reis terug. We hebben weer genoten van je reisverhalen.
Groetjes Marja

2017 Canada Goose Outlet

Cheap Canada Goose Sale,2017 Canada Goose Outlet ,Canada Goose Jackets Clearance---www.cheapgoose.com

Martin

Schitterend verhaal en foto's weer. In ieder geval een mooie reis om op terug te kijken. Geniet er nog even van en een veilige reis naar huis toegewenst.

Sylvia

Ik kan me voorstellen dat je het zal missen, op de foto's ziet het er al prachtig uit. Maar helaas komt aan alles een einde en zal het een mooie herinnering worden.
Ik wens jou en Ruben een goede vlucht toe en kan niet wachten om de verhalen uit jouw mond te horen. Want je zal zeker nog heel wat te vertellen hebben.
Een knuffel voor jullie beiden en tot morgen!

Karin

Wat prachtig om weer te lezen en de foto’s te zien. Met een tikkeltje jaloezie, dat wel?.
We gaan van de week de verhalen wel horen.
Goede vlucht. Xxx ka

Yvonne

Jammer boys dat het er weer op zit de foto's waren prachtig
Goeie reis naar huis ?

Piet

Mooi verhaal. Goeie vlucht en tot morgen 11-10

oma duifie

Ja jongen het is zoals je zegt ,aan alles komt een eind .
ook aan alle leuke dingen .Maar het is een prachtige herinnering
We wensen jullie beide een goede vlucht ,en een fijne thuis komst
een dikke knuffel voor jou en Ruben gauw tot ziens !!

Stefan

Super leuk allemaal Hankie en echt prachtige foto's, wel even scheren voor je het vliegtuig instapt.. Goeie reis!

Vincent

Ik heb van de week een Ikea kast in elkaar gezet. Dat was ook een avontuur, iemand interesse in het verslag?